Możliwość dokonywania wyborów uczy dziecko świadomości swoich potrzeb. W sytuacji gdy narzucamy dziecku decyzję nie ma ono szansy na zastanowienie się, ponieważ może tylko przyjąć lub odrzucić, to co mu zaproponowaliśmy.
W sytuacji wyborów przedszkolak uczy się rozważać rozmaite alternatywy i wybierać to, co dla niego najlepsze (np. jakie buty założy, albo z którego kubka będzie pił). Dając dziecku możliwość wyboru mamy szansę na porozmawianie z nim o tym, dlaczego coś wybrało, możemy poznać jego preferencje, a także podyskutować w sytuacji, kiedy jego wybór nie jest najlepszy.
Wszystkie te zachowania umacniają więź z dzieckiem, ponieważ pozwalają mu czuć się jak nasz partner, tj. czuje się przy nas ważne i wartościowe. Poza tym rozwija się względna niezależność dziecka od wpływów, większa aktywność i zmniejsza lęk w sytuacjach trudnych.
Pieć kroków do samodzielności:
- pozwól dziecku dokonać wyboru
- okaż szacunek dla dziecięcych zmagań
- spróbuj powstrzymać się przed wyręczaniem dziecka w trudnych sytuacjach (wspieraj, zapytaj jakie ma pomysły na rozwiązanie problemu)
- nie spiesz się z dawaniem gotowych odpowiedzi, zapytaj dziecko co o tym myśli?
- nie odbieraj nadziei, wspieraj w sytuacjach porażek i ucz aktywnego ich pokonywania. Przekonuj, że jesteśmy z dziecka dumni dlatego, że podjęło wysiłek (bez względu na rezultat)
1 komentarz:
Bardzo dziękujemy za tak cenne wskazówki. W codziennym życiu bardzo trudno dostrzec ten moment, kiedy należałoby dać dziecku wolną rękę w podejmowaniu choćby najmniejszych decyzji. Cóż, czas zacząć uczyć małego szkraba samodzielności i w tej materii. Pozdrawiamy - rodzice Szymonka.
Prześlij komentarz