czwartek, 30 kwietnia 2009

Założenia programowe Pluszowego Misia

Naszym podstawowym założeniem jest wspieranie rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i ruchowego na podstawie idei Porozumienia bez Przemocy - empatycznej komunikacji. Nauczyciele odnoszą się do dzieci z szacunkiem należnym każdemu człowiekowi, traktują ich prawa na równi ze swoimi prawami.
Zasady ustalamy wspólnie z naszymi podopiecznymi, ich rodzicami i personelem. Pierwszorzędną zasadą jest pokazywanie własnym przykładem, jak należy traktować drugiego człowieka. Jeśli stosujemy wobec dzieci przymus, groźby i kary, wówczas uczymy dzieci podobnego sposobu zachowania wobec innych.
Dzieci uczą się przez zgłębianie swoich naturalnych zainteresowań. Nauczyciele wykorzystują ich zainteresowania do rozwijania potrzebnych w życiu umiejętności i wiedzy o świecie. Najważniejsze ze wspieranych przez nas umiejętności:

a) kształtowanie szacunku dla innych i siebie,
b) współpraca,
c) nauka wspólnego podejmowania decyzji,
d) wolność wyboru zajęć zgodnych z zainteresowaniami i prawo do samodzielnego myślenia,
umożliwiające rozwój twórczej aktywności i kreatywności,
e) optymizm i poczucie własnej wartości,
f) rozwijanie ekologicznej postawy - poszanowania dla środowiska naturalnego i zwierząt,
g) ekspresja ruchowa,
h) wszechstronny rozwój zainteresowań przez prowadzenie licznych zajęć dodatkowych,
i) komunikacja, inteligencja emocjonalna i rozwiązywanie konfliktów.
Prawidłowy rozwój dziecka wspieramy podczas wielu zajęć takich jak muzyka, śpiew, pielęgnowanie mowy, modelowanie, malowanie, zabawy rytmiczne i zręcznościowe, dbanie o zabawki, prace ceramiczne. Nauczyciele przechodzą intensywne szkolenia w zakresie metod "Wychowanie bez porażek", "Porozumienie bez Przemocy",

Priorytety przedszkola

Porozumienie bez Przemocy, inteligencja emocjonalna, kierowanie indywidualnym rozwojem, ekologia, szacunek, współpraca, twórcza zabawa, komunikacja, ekspresja ruchowa,

Porozumienie bez przemocy czyli Język Żyrafy

Metoda opracowana przez doktora Marshalla B. Rosenberga to mowa ludzi troszczących się o siebie i pragnących żyć w harmonii. Dzięki tej metodzie pielęgnujemy poczucie własnej wartości, uczymy się szacunku do siebie i innych, uczymy się uzewnętrzniać swoje potrzeby i oczekiwania, a także akceptować odpowiedzi, których nie zawsze mamy ochotę wysłuchać. Kiedy jesteśmy świadomi swoich potrzeb, uczuć łatwiej jest się nam komunikować i zaspokajać swoje potrzeby. Zachęcamy dzieci do samodzielnego rozwiązywania konfliktów, wychowawca nie jest on nigdy sędzią tylko mediatorem. Więcej informacji na stronie www.fpbp.most.org.pl

Komunikacja i inteligencja emocjonalna

Kładziemy duży nacisk na rozwój zdolności komunikowania się, ponieważ uważamy, że jest jedną z najważniejszych umiejętności potrzebnych w życiu. Chcemy przez to:

  • rozwinąć emocjonalną inteligencję polegającą na kontakcie ze swoimi uczuciami i potrzebami oraz wyrażaniem ich
  • nauczyć sztuki rozwiązywania konfliktów i powstrzymywania przemocy przy jednoczesnym zwiększeniu wzajemnego zrozumienia i zaufania
  • zwiększyć skuteczność uczenia się
  • stworzyć związki oparte na wzajemnym szacunku i zrozumieniu
  • nauczyć słuchać i współodczuwać
  • >nauczyć zachowywać godność i troskę nawet po usłyszeniu wrogich czy krytycznych uwag

Grupa różnowiekowa – grupy łączone

Grupa przedszkolna po południu jest grupą różnowiekową, czyli należą do niej dzieci od 2,5 do 5 lat.

Otwarta i różnowiekowa grupa daje wiele możliwości:

  1. Dziecko przebywa w naturalnym środowisku, zróżnicowanym, lecz rzeczywistym, najbardziej odpowiednim dla jego rozwoju.
  2. Następuje szybsza adaptacja i integracja dzieci nowoprzyjętych.
  3. Szybsza i skuteczniejsza jest edukacja społeczna zarówno dzieci starszych jak i młodszych.
  4. Następuje naturalna i samoistna nauka podstaw tolerancji, partnerstwa i współżycia w środowisku nieograniczonym wyłącznie do rówieśników.
  5. Zachowane są pełne uwarunkowania dla indywidualnego rozwoju dziecka.
  6. Jest możliwy pobyt rodzeństwa w jednej grupie.
  7. Naturalne jest zaangażowanie i opiekuńczość dzieci starszych nad młodszymi oraz możliwość prezentowania przed nimi bogatszych doświadczeń.
  8. Dzieci szybciej dostrzegają i rozumieją zróżnicowane potrzeby i zasady współżycia.
  9. Zachodzi możliwość stosowania zróżnicowanej i ciekawszej organizacji zajęć.
  10. Bogatszy jest rozwój duchowy dzieci, przekładający się na prace plastyczne i różne formy wyrażania siebie.
  11. Dziecko doświadcza różnych pozycji w grupie ( nowicjusza, malucha, dziecka starszego... ) Pozwala mu to poznawać troski, rozwijać troskliwość i tolerancję wobec słabszych, kształtować zdolność do powściągania własnych reakcji i inne społeczne umiejętności. Dziecko pracuje nad zharmonizowaniem swojej woli z wolą otoczenia.
  12. Wraz z wiekiem i zmianą pozycji w grupie dzieci przeżywają zmiany przywilejów i obowiązków. Doznawanie opieki ogranicza jednocześnie swobodę. Zwiększenie swobody pociąga za sobą odpowiedzialność i trud.
  13. W grupie o opisanej strukturze spotykamy dzieci różniące się możliwościami. Dzięki temu istotną wartością staje się różnorodność, a nie podobieństwo.

Zajęcia realizowane przez wychowawców obejmują:

  1. Poznanie i rozumienie siebie i świata;
  2. Nabywanie umiejętności przez działanie;
  3. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie;
  4. Budowanie systemu wartości. (zgodnie z "Podstawą Programową wychowania przedszkolnego" na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej).

oraz:

  • Baśnie i opowieści;
  • Przedstawienia teatralne;
  • Malowanie akwarelami;
  • Pieczenie ciastek
  • Zajęcia plastyczne;
  • Zajęcia kulinarne;
  • Zajęcia ceramiczne,
  • Zabawy ruchowe;
  • Zabawy konstrukcyjne;
  • Zabawy tematyczne;
  • Zabawy zręcznościowe;
  • Praca z masami modelarskimi;
  • Praca z tworzywami niespecyficznymi ( piasek, ciasto, wosk, plastelina itp. );
  • Rytmika;
  • Zajęcia sensoryczne – rozwijające zmysły

Dzięki zabawie dzieci uczą się:

  1. wykorzystywania własnego potencjału rozwojowego;
  2. odnajdywania swego miejsca w grupie równieśniczej, nawiązywania pozytywnych kontaktów z innymi osobami, określania granic swoich i innych ludzi;
  3. podstawowych umiejętności społecznych: współpracy, rozwiązywania konfliktów, dochodzenia do kompromisów;
  4. wyrażania przeżyć i uczuć;
  5. stosowania zdobytej wiedzy i doświadczenia w praktyce, planowania i organizowania własnego działania;
  6. zaspakajania naturalnej ciekawości i niedosytu poznania;
  7. kreatywnego działania i aktywnych sposobów zdobywania wiedzy;
  8. pokonywania trudności;
  9. wytrwałości w dążeniu do celu oraz odczuwania radości z sukcesu.

Brak komentarzy: